· Jak przygotować i wysłać artykuł? Wysłanie artykułu do publikacji na łamach PW nie jest trudne, choć wymaga zachowania kilku szczegółów.
Na początku musi istnieć tekst aby było co do wysłania. Sam tekst najlepiej jest napisać w edytorze, który pozwala na sprawdzenie błędów ortograficznych i interpunkcyjnych (na przykład Word). Jeśli ktoś uważa jednak, że mu to niepotrzebne to równie dobrze może skorzystać z jakiegokolwiek edytora tekstowego (na przykłąd systemowy notatnik). Ważne aby tekst był kodowany pod Windows, czyli ten standard znaków, który stosujemy na co dzień w naszych komputerach.
Jeśli w tekście autor chce w jakikolwiek sposób wyróżnić jakieś słowo lub zdanie, to z góry uprzedzam, że znaki specjalne z worda nie są rozpoznawalne i tekst będzie wyglądał tak jak całość. Jedyne co możemy doradzić to zaznaczenie w nawiasie uwagi, że dane słowo lub zdanie ma być wyróżnione. Zobaczmy to na przykładzie.
Jedyne co możemy doradzić to zaznaczenie w nawiasie uwagi, że dane (kursywa "słowo") słowo lub zdanie (bold) ma być wyróżnione (koniec bold).
W efekcie będzie to wyglądać tak
Jedyne co możemy doradzić to zaznaczenie w nawiasie uwagi, że dane słowo lub zdanie ma być wyróżnione.
W artykule swoje miejsce mają również rysunki i zdjęcia. Samo przesłanie (o czym za chwilę) zdjęć nie rozwiązuje problemu, gdzie je wstawić w tekst. Najlepszym rozwiązaniem jest podanie nazwy zdjęcia lub rysunku w nowym akapicie, jak tu
chmurki03.jpg
W takim przypadku od razu widać gdzie jakie zdjęcie ma się znajdować.
Wysyłanie zdjęć do tekstu jest równie proste. Aby wysłać zdjęcia do tekstu wpierw dobrze by było je przygotować zgodnie z wytycznymi zawartymi w TYM tekście, jednak z różnicą, że szerokość zdjęcia nie powinna przekraczać 1024 pikseli. Jednak nie jest to bezwarunkowym wymogiem a szczególnie, gdy zdjęcie jest słabej jakości. Przy konieczności "podrasowania" zdjęcia lepiej jest nam pracować na nieco większym materiale. Należy jednak starać się aby pojedyncze zdjęcie nie przekraczało1 MB.
Samo wysłanie jest proste. Należy wywołać okno programu pocztowego poprzez kliknięcie na adres Redakcji, który znajduje się w stopce strony, czyli na samym dole.
Następnie wszystkie zdjęcia i rysunki, które mają znaleźć się w tekście należy dołączyć do listu jako załącznik. W treści listu należy podać nick i tytuł artykułu.
No to tekst już jest napisany, najtrudniejsze za Nami. Aby go przesłać do Redakcji należy wywołać podstronę, która to umożliwi. W tym celu należy wybrać w menu Wyślij link Artykuł, tak jak pokazano na zdjęciu.
W nowo otwartym oknie koniecznie trzeba się zapoznać z tekstem w nagłówku aby potem nie było jakichkolwiek wątpliwości.
Warunki te, a właściwie ich akceptacja, jest niezbędna abyśmy mogli w ogóle pracować i utrzymywać wysoki poziom tekstów, a jednocześnie są one gwarancją praw autorskich twórcy tekstu. Wszelkie późniejsze roszczenia od osób "trzecich", które przywłaszczyły sobie tekst jakiegokolwiek autora na PW, opierają się na tej właśnie klauzuli. Zapisy te są również swoistym hamulcem dla tych osób, które namiętnie przepisują teksty z różnych magazynów wędkarskich i usiłują je publikować jako swoje.
Kolejnym krokiem jest odpowiednie wypełnienie kilku pól, które nie powinno zająć więcej niż minutę. Zalogowany użytkownik PW nie musi wpisywać jakichkolwiek danych o sobie, co widać na kolejnym screenie.
Obok napisu "Twoje imię i nazwisko" jest podany nick użytkownika i to w zupełności wystarczy. Następnie należy wpisać tytuł swojego artykułu oraz wybrać dział w jakim się ma znaleźć. W tym miejscu niestety jest najwięcej błędów. Odpowiedni dział wybiera się prosto, łatwo i przyjemnie. Wystarczy kliknąć na przycisk rozwinięcie zaznaczony strzałką a wyświetlą się wszystkie dostępne tematy. Zaznaczyć odpowiedni a on automatycznie sam się zalokuje.
Kolejnym etapem jest wklejenie swojego tekstu w dwa duże okna. Tak wklejenie bo przecież nikt nie każe przepisywać raz już napisanego tekstu. Tego nie będę tłumaczył bo przecież każdy użytkownik zna to doskonale. Jest jednak mała uwaga. Są dwa okna: Tekst artykułu i Tekst rozszerzony. Nazwy te mogą być trochę mylące i tak:
tekst artykułu - to nic innego jak wstęp do tekstu, czyli pierwsze 2 - 4 zdania, które wprowadzają do całości
tekst rozszerzony - to pozostały tekst, który należy wkleić.
Na tym można by było zakończyć instruktaż, gdyby nie ostatnie okienko wyboru. Standardowo jest w nim "zwykły tekst bez formatowania". Jest to jedynie słuszne wyjście jeśli tekst nie jest sformatowany w html. Nie namawiamy a wręcz odradzamy wcześniejsze formatowanie html, gdyż i tak musimy potem wszystko przerabiać a znajomość tego języka jest różna. Najlepszym dla nas rozwiązaniem jest pozostawienie tego jak jest.
Samo wysłanie tekstu jest już banalne. Po naciśnięciu przycisku "Podgląd" przeładuje się strona i ukaże się tekst w formie, w jakiej został wklejony. Nie ma co się przejmować, że nie wygląda on tak jak się przyzwyczailiśmy widzieć teksty na PW. Tym my się zajmiemy. Kolejnym krokiem jest naciśnięcie przycisku "OK", który pojawił się obok przycisku "Podgląd". I to już koniec wysyłania tekstu, za który z góry dziękujemy.
Końcowa uwaga.
Redakcja uprzejmie prosi o nieprzysyłanie tekstów do poszczególnych członków Redakcji. Przesłane w ten sposób teksty nie przechodzą całego mechanizmu publikacji i są robione jako ostatnie. Jako ostatnie nie w dniu przesłania, lecz w wolnej chwili, co może potrwać tydzień lub dłużej.
[ Powrót na górę ]
|