Wg raportu Światowego Funduszu na Rzecz Dzikich Zwierząt łosoś wyginął w co najmniej 300 z około 2000 dorzeczy, w których naturalnie występował. Prawie 90% populacji gatunku żyje w czterech krajach: Norwegii, Irlandii, Islandii i Szkocji. Na skraju wyginięcia jest w: Estonii, Portugalii, USA i Kanadzie. W ostatnich 30 latach połowy dzikich łososi spadły o 80%.

krzysztofCz: Podoba mi się Twój plan w punkcie (3) :hihi ...(380622) Apr 04, @ 12:47:07

lecek: Na emeryturu mam czteropunktowy plan. 1. Podróże, 2. Wedkar ...(380622) Apr 03, @ 19:46:58

krzysztofCz: Tylko nie miej złudzeń, że na emeryturze będziesz miał więcej cza ...(380622) Apr 03, @ 15:57:03

lecek: Jeszcze (jak dla mnie) to trochę mało czasu Mój pracodawca wyz ...(380622) Apr 03, @ 10:34:12

krzysztofCz: Gratulacje Lecku. U mnie na morzu albo wieje... albo nie biorą : ...(59426) Apr 03, @ 09:01:48

krzysztofCz: To prawie wieczność... mam nadzieję, że dożyjemy do następnej zbi ...(380622) Apr 03, @ 08:58:12

lecek: Byliśmy w Ustroniu. Dwa dni wędkowania w Wiśle. Na miejscu okazał ...(59426) Apr 02, @ 19:02:39

jjjan: Wpłaciłem za następne dwa lata. Są dwie faktury, każda za rok. N ...(380622) Apr 02, @ 17:57:24

jjjan: Wszystkim wszystkiego dobrego ...(165) Mar 30, @ 08:46:37

krzysztofCz: Święta już za pasem więc... Wszystkim życzę zdrowych, wesołych, R ...(165) Mar 29, @ 17:25:48

Odsłon: 2008

Odsłon: 2069

Marki na rybach
Opublikował 28-05-2006 o godz. 22:00:00 Monk
Wieści znad wody Torque napisał

Sobota rano, godzina około 5.30, wyjeżdżamy z Warszawy. Chcemy z Markiem_b sprawdzić ukształtowanie dna i tropić ryby na jednym z podwarszawskich łowisk specjalnych. Nie jedziemy podziwiać wschodu słońca, rozkoszować się otaczającą nas przyrodą. Jedziemy na ryby.

Kiedy dojeżdżamy na miejsce, nad wodą unosi się gęsta mgła, a temperatura powietrza oscyluje koło 5oC. Pierwsze kroki - jak to na tego typu łowiskach - kierujemy do obsługi. Wypożyczamy łódkę, opłacamy zezwolenia, pytamy o ryby. Wieści nie są zachęcające. Biorą głównie karpie i liny. Tęczaki właściwie nie żerują, szczupaki biorą, ale niestety małe. Mimo to długo się nie guzdrzemy i przygotowujemy sprzęt. Do łódki podpinamy silnik, echosondę, wszystkie potrzebne rzeczy pakujemy do środka i zaczynamy.

Najpierw sprawdzająca runda po łowisku. Patrzymy uważnie w ekran echosondy. Skupiska drobnicy znajdują się głównie w „połowie wody” między 2, a 4 metrem, zazwyczaj w pobliżu spadów z podwodnych górek. Gdzieniegdzie przy dnie pojawiają się duże łuki.
Wracamy do przystani i rozpoczynamy łowienie. Marek ciężko. Główka 20 gr, do tego duży żółty twister, ja lekko - małe tubowe jigi w fantazyjnych kolorach prowadzone w toni. Zmieniamy miejsca, jednak bez efektów. W końcu Marek ostro zacina, wędka wygina się w łuk, hamulec gra. Hol trwa dobrych kilka minut, w czasie którego przygotowuję miejsce w łodzi, by spokojnie włożyć rybę i biorę podbierak do ręki. W końcu przy burcie pokazuje się sum. Jest dobrze „zapięty”, niestety nie mieści się do podbieraka. Po kilku próbach w końcu ryba ląduje w łodzi. Marek odczepia rybę, ja wyjmuję aparat. Niestety zapominam o ustawieniach balansu bieli i robię niebieskie zdjęcie.

Rybka wraca do wody, ja gratuluję i łowimy dalej. Kolejną rybą, jaka „melduje się” na pokładzie jest jesiotr. Wygląda bardzo sympatycznie, o ile można użyć takiego określenia w stosunku do ryby.

Odrobinę są do siebie podobni.

Powoli zmienia się pogoda, zaczyna wiać. Z ekranu echosondy znikają ławice drobnicy. Pływamy w poszukiwaniu śladów ryb. Poza spławiającymi się karpiami nie ma żadnych. W końcu kotwiczymy koło jednej z górek. Marek ma kolejne branie i wyciąga około 60 cm szczupaka.

To w końcu przekonuje mnie, że tego dnia drapieżnika można złowić tylko na przynętę koloru kukurydzy. Zakładam żółtego twistera na 15 gr główce i po chwili mam na pocieszenie małego szczupaczka. Nie wrócę zatem o kiju.

Około południa kończymy. Z piwkiem w ręku (Marek jako kierowca z soczkiem) idziemy popatrzeć, jak wędkują wędkarze z brzegu. Biorą karpie w rozmiarze „handlowym”, małe liny, ktoś złowił jesiotra.

Niestety, choć to łowisko specjalne, do domu wracam bez ryby. Liczyłem, że złowię pstrąga. Woda o temperaturze 15oC nie sprzyja żerowaniu tych ryb, na szczupaka zaś nie miałem ochoty. Wyjazd jednak zaliczam do udanych. Mimo złej pogody, zmiennego wiatru i ciśnienia, złowiliśmy cztery ryby. Hol suma przysporzył niemałych wrażeń, szczupaki były ładne, a odrobina egzotyki w postaci jesiotra była miłym urozmaiceniem. Wracając do domu doszliśmy do wniosku, że wędkarstwo właśnie na tym polega. Na łowieniu ryb.

Torque

Hol suma dostarczył mi niezapomnianych emocji, których nie doznałem do tej pory na "zwykłych" łowiskach. Wygięty kij do rękojeści, odjazdy ryby, gwizd hamulca, murowanie do dna, taniec pod łódką - to jest sens wędkarstwa!

Sum w pełnej krasie.

Marek_b

· Więcej o Wieści znad wody

Najczęœciej czytany artykuł o Wieści znad wody:
Zasiadka na łowisku Okoń

przez old_rysiu dnia 28-05-2006 o godz. 22:26:17
Całkowicie się z tym zgadzam. Wędkarstwo, to łowienie ryb a nie siedzenie przy wędkach i podziwianie przyrody. Relaks wtedy, gdy na kiju siedzi ryba a nie słuchać trzciniaka i wypatrywać zimorodka. Wędkarstwo to obserwacje sygnalizatorów brań, czy to spławika, szczytówki spinningu, bombki czy małpki a nie obserwacja polowania perkoza.
Wracając do tekstu. Ładnie to opisałeś. Szkoda, że nie napisałeś kiedy to było. Sobót minęło już tyle a temperatura +5*C była u nas w bardzo odległym czasie.
Gratuluję połowu.

przez orzech dnia 29-05-2006 o godz. 00:07:02
Też trochę łowię na łowiskach specjalnych. Wielu ludzi jeździ tam połowić , nasycić się braniem czy holem. Rzecz w tym, że woda to nie robot kuchenny, pogoda nie piekarnik a ryby nie przyciski od pilota TV. Tu też można się rozczarować mimo mnogości ryb i wysokiego mniemania o swoich umiejętnościach. Sam to przeżyłem, więc wiem:-)

Szkoda, że nie ma fotki tego suma. Ile wg Ciebie T. ważył? Tak na oko:)

A to zdjęcie z jesiotrem rzeczywiście jakieś takie bliźniacze:-)

przez Karpiarz (karpiarz@arcor.de) dnia 29-05-2006 o godz. 02:03:33
Fajna relacja - piekne ryby - szkoda ze tego suma nie mozna zobaczyc - gratuluje znakomitego wypadu.

przez torque (torque@pogawedki.wedkarskie.pl) dnia 29-05-2006 o godz. 11:00:50
Marek popracował nad innym zdjęciem i wieczorem dodamy je do tekstu. Nie jest już niebieskie a i suma widać. Tak to jest jak amator (ja) robi zdjęcia, (na szybko) między odczepianiem, a wypuszcznaiem ryby :)

przez Jarbas dnia 29-05-2006 o godz. 17:02:05
(Informacje o użytkowniku | Wyœlij wiadomoœć) http://www.jarbas.com.pl
Gratuluję… burdel nie burdel ważne że ryby były. Najbardziej podoba mi się wstęp, i zdjęcie drugie z kolei. Słyszałem, o właścicielach psów, iż z czasem upodobniają się z wyglądu do swojego pupila (lub odwrotnie), a tu proszę jaki łowca podobny do swojego trofeum ;)

I pytanko… do czego wam były potrzebne chusteczki higieniczne? ;) Czasami wożę mydło i ręcznik ale chusteczki pierwszy raz widzę ;)

przez Czez dnia 31-05-2006 o godz. 15:49:51
Możecie zdradzić co to za łowisko ? :-)
Po tym pytaniu to już nie będzie kryptoreklamą ;-)))))))))))

przez marcin_p (marcin_p@interia.pl) dnia 01-06-2006 o godz. 09:29:28
(Informacje o użytkowniku | Wyœlij wiadomoœć) http://www.fotopamiatka.blogspot.com
Możecie powiedzieć, jaka frekwencja. Wogóle nie widać innych wędkarzy. Czy to pozory? A wogóle to chyba się tam wybiorę. :-)))

przez robert67 (gosia67@wanadoo.fr) dnia 03-06-2006 o godz. 16:54:43
Pieknie!Jestem pod wrazeniem!Ciekawy zbiornik!
i co mnie zaskoczylo najbardziej?Ilosc gatunkow ryb!
Polowiliscie...nie polowil jeden Marek ale drugi Marek niewyglada na zniecheconego!:-)))