OKOŃ:
- Złoty medal - od 2,00 kg
- Srebrny medal - od 1,50 kg
- Brązowy medal - od 1,00 kg

krzysztofCz: [quote:f2a4672e65="jjj an"]W tym wątku będę podawał wpłacone kwoty ...(18267) Mar 27, @ 16:07:40

lecek: Wielkanoc w Ustroniu. Zapowiedziałem małżonce, że święto, świętem ...(59110) Mar 26, @ 15:02:24

lecek: Pooszło. k ...(18267) Mar 26, @ 14:43:29

krzysztofCz: Za Lucka i Bedmara... poszło k ...(18267) Mar 26, @ 14:00:16

artur: Poszło ...(18267) Mar 26, @ 10:30:05

krzysztofCz: Poszło k ...(18267) Mar 26, @ 07:09:09

jjjan: Nikt się nie kwapi więc jeżeli ktoś chce wpłacić,, to proszę blik ...(18267) Mar 25, @ 20:19:56

mario_z: Dzisiaj spotkanie jajeczkowe nad wodą, oczywiście bez wędki bym n ...(59110) Mar 24, @ 20:50:03

Krzysztof46: nic nie trzeba ,zbierajcie na nastepny rok i tyle w temacie ...(18267) Mar 24, @ 17:30:00

krzysztofCz: To komu mamy wpłacać ;question Ktoś zapłacił, to trzeba Mu się ...(18267) Mar 24, @ 17:27:29

Odsłon: 1965

Odsłon: 1986

Odsłon: 2056

Odsłon: 2026

Odsłon: 2065

Rozpoczęcie sezonu - podsumowanie
Opublikował 07-02-2004 o godz. 11:00:00 Jarbas
Wieści znad wody torque napisał

Jechaliśmy na północ z wielkimi nadziejami. Wszelkie znaki na niebie i ziemi świadczyły o tym, że mamy naprawdę spore szanse na spotkanie z rybą. Mocno wiejące przez ostatnie dwa tygodnie wiatry miały wpędzić do rzek „srebrne” ryby a duży ciąg tarłowy w roku poprzednim miał gwarantować spotkanie z rybami spływającymi do morza.

Dlaczego więc ponieśliśmy taką porażkę? Przez dwa dni nie mieliśmy kontaktu z rybą, nie widzieliśmy nawet jednego spławu.

Marek

Przyczyn takiego stanu rzeczy mogło być kilka.
Nie zadziałało „prawo leszcza”. Żaden z nas nie był wcześniej nad rzekami pomorskimi, ani nawet nie próbował łowić troci czy łososi w innych rzekach. Braki w technice, prowadzeniu przynęty, czy też doborze miejsca mogły mieć bardzo duży wpływ na nasze wyniki. Zła interpretacja wiadomości zdobytych przed wyjazdem, mogła spowodować, że pojechaliśmy nie nad te rzeki, co trzeba.

W poprzednich częściach relacji celowo pisałem tylko o tym, co robiliśmy, gdzie i kiedy byliśmy nad wodą. W podsumowaniu należy też wspomnieć o ludziach, których spotkaliśmy, a co najważniejsze o tym, co nam opowiedzieli.

Drugiego dnia stycznia w Bydlinie szeroko komentowane były wyniki otwarcia sezonu nad Słupią. O godzinie siódmej rano, mówiono o ponad 60 rybach złowionych 1 stycznia w okolicach samej miejscowości. Wraz z upływającymi godzinami i ilością spotkanych osób nad wodą, liczba ryb złowionych dzień wcześniej spadła do 6!

Nie sposób pominąć informacji (sprawdzonej), o 25 rybach złowionych na festynie 1 dnia stycznia w Słupsku. Nikt jednak nie ukrywał, że około 80 % ryb złowionych na odcinku słupskim była podczepiona. Nie można się temu dziwić. Presja na tym odcinku jest tak wielka, że organizm żywy mający ponad pół metra długości, choćby nie wiem jak był sprawny nie ma szans w gąszczu wędkarskich przynęt.

Osobną grupę stanowiły ryby z premedytacją podhaczone. W chwili szczerości, jeden z „wędkarzy” opisał nam jak wieczorem, kiedy już nie ma takiego tłoku nad wodą, należy zamiast wymuskanej wahadłówki, na końcu żyłki zawiązać kotwicę o specjalnej budowie. Kotwica taka, choć nie „łapie” zaczepów, to rewelacyjnie chwyta brzuchy ryb. Ostrzegł nas jednak by uważać na „miejscowych”, bo to straszni kłusownicy z tymi siatami, linami i szarpakami.

Myślałem, że nad Wieprzą, zwłaszcza na odcinku miejskim, łowiących nieetycznie nie spotkam. Myliłem się. Połowa wędkarzy, jaka znajdowała się nad wodą łowiła metodą gruntową, a przynętą była gotowana ikra, tzw. malina. Co ciekawe wyniki mieli takie same jak ci, którzy łowili na spinning.

Tu też spotkaliśmy ludzi chętnych do rozmowy. Idąc uliczką obok rzeki spotkaliśmy trzech sympatycznych „Miłośników Rzeki Wieprzy”. Pana Wiesława Halbinę, Piotra Halbinę oraz jego siostrzeńca, którego imienia i nazwiska niestety nie zapamiętałem.
Przyznam się, że chyba nigdy w życiu nie poznałem nad woda takich ludzi. Pasjonaci wędkarstwa i przyrody. Ludzie, którym idee nie przesłoniły gorzkich realiów otaczającej nas rzeczywistości, dzięki czemu potrafią jeszcze dużo dobrego zrobić dla ukochanej rzeki.
Byłbym bardzo niewdzięcznym człowiekiem, gdybym nie podziękował im za wskazówki, podczas wspólnego łowienia, zaproszenia na zawody, oraz za wspaniałe przynęty, którymi zostaliśmy obdarowani.

Nie tylko dzięki Nim moje pudełko z przynętami wyglądało lepiej w drodze powrotnej do domu. Kolejnych dwóch wędkarzy także podarowało nam przynęty, nie szczędząc instrukcji prowadzenia każdej z nich. Zanim złożyliśmy sprzęt jeszcze przez ponad godzinę rozmawialiśmy na tematy związane z wędkarstwem. Okazało się, że odcinek, na którym łowiliśmy, to jeden z najlepszych w mieście. To tutaj, jeden z naszych rozmówców kilka lat wcześniej złowił pięknego ponad 16 kg łososia, a tego samego dnia jego niespełna 10 letni syn wyholował srebrną szóstkę.

Żal było opuszczać rzekę. Ciężko było przerwać rozmowę. Czas jednak naglił. Kiedy odjeżdżaliśmy w kierunku Darłówka nie myślałem, że jeszcze tylu ciekawych rzeczy będzie dane mi się dowiedzieć.

Po zakwaterowaniu i tęsknym spojrzeniu na butelkę Jim Beam`a, którą to mieliśmy uczcić pierwszą złowiona rybę, zaczęliśmy analizować ostatnie dwa dni. Dołączył do nas po pewnym czasie gospodarz i jego znajomy. Przy kieliszku, wędzonym śledziu i dorszu do późna w nocy słuchaliśmy o tym, co dzieje się na pomorskich rzekach.

O tym jak wędkarze i rybacy, kiedy jeszcze nie było przepławek, przy pomocy podbieraków przerzucali ryby przez progi wodne. O wspaniałych rybach łowionych w morzu i w rzekach. Oglądaliśmy wielki łeb troci złowionej „naście” lat temu, który przypominał wielkością raczej łeb krokodyla. Nie obyło się jednak bez dyskusji o teraźniejszości. Czyli o kłusownikach z wędkami, sieciami, agregatami. O malejącej ilości ryb nie tylko w rzekach, ale i w morzu. O bezsensownych zakazach, które wypędzając wędkarzy znad rzek powodują zwiększoną presję kłusowniczą. Oraz o największej tragedii, o tym, że każdego dnia podczas ciągu tarłowego w jednej z rzek ginęło około 1500 kg ryb.

Kto był temu winien? Co później działo się z tymi rybami? Nie będę powtarzał tematów od wielu lat poruszanych na łamach prasy wędkarskiej. Dociekliwych odsyłam do starych gazet. Tam znajdziecie odpowiedź.
Czy warto, zatem jechać w styczniu na pomorskie rzeki?. Moim zdaniem mimo wszystko warto. Cała otoczka, łowienia zimą w tych prześlicznych rzekach. Możliwość spotkania wspaniałych ludzi. Nie zapominajmy też, że to właśnie nam może udać się złowić pięknego łososia czy troć.

Torque

Na pewno jeszcze tam powrócę, może nawet wcześniej niż za rok, o czym nie omieszkam Was poinformować.

· Więcej o Wieści znad wody
· Napisane przez Jarbas

Najczęœciej czytany artykuł o Wieści znad wody:
Zasiadka na łowisku Okoń

przez Marek_b (sergie@poczta.onet.pl) dnia 07-02-2004 o godz. 11:15:30
Była urocza rzeka i wspaniali wędkarze - zabrkło ryb. Szkoda. Życzę sukcesów w przyszłym roku.

Ciekawi mnie to co powiedział twój informator o wyławianiu 1,5 t ryb podczas ciągu - może poszerzysz ten wątek? Chętnie poczytam.

przez Jarbas (Jarbas@hot.pl) dnia 07-02-2004 o godz. 11:33:38
(Informacje o użytkowniku | Wyœlij wiadomoœć) http://www.jarbas.com.pl
Każdy kolejny rok daje nadzieję, że będzie lepiej. Jakoś nie widać tego po tym co tu przeczytałem. Nie wiem jaką nazwę powinny nosić rzeki trociowe, ale chyba miano to dawno utraciły.
Sama atmosfera nad wodą jednak podnosi na duchu. Jest iskierka nadziei, że nad rzekami trociowymi, „jeszcze będzie przepięknie, jeszcze będzie normalnie...”

przez old_rysiu (szreter@interia.pl) dnia 08-02-2004 o godz. 04:00:05
Nie przejmuj sie zbytnio. Wycieczka udana - lepiej nad wodą niż przed telewizorem albo głupim komputerem :-)

przez torque (cynamoon@gazeta.pl) dnia 08-02-2004 o godz. 17:50:37
Pan Jacek Kaczmarski śpiewał kiedyś:
..."wypieprzymy czerwonego, zbudujemy Polskę nową". Skoro czerwonego udało się przegnać to wszystko da się zrobić. Może i w sprawie rzek, nie tylko pomorskich.
Trzeba przegnać tych, co kradną, tych, co marnują nasze pieniądze, tych, którzy nie zauważyli, że coraz więcej ludzi patrzy im na ręce. Zastąpić ich ludźmi, którzy mają szacunek dla przyrody a nie tylko dla własnej kieszeni, lub tylko poczekać, kiedyś umrą ze starości.