GŁOWACICA:
- Rekord Polski - 20,30 kg
- Złoty medal - od 12,00 kg
- Srebrny medal - od 9,00 kg
- Br±zowy medal - od 7,00 kg
|
ZAREJESTROWANI
Ostatni Tobiasz
Dzisiaj 0
Wczoraj 0
Wszyscy 4520
UŻYTKOWNICY
Goscie 379
Zalogowani 0
Wszyscy 379
Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować za darmo klikając tutaj Jesteś stałym użytkownikiem Pogawędek Wędkarskich - kliknij tutaj aby zalogować się!
|
|
|
|
krzysztofCz: Dla
zainteresowanych...
belony już s± :hihi ...(61579) May 06, @ 14:00:14
krzysztofCz: Bo na mnie blisko¶ć
morza tak wpływa
:hihi ...(503423) Apr 28, @ 11:30:49
dzas: widocznie emeryci z
mojego otoczenia s±
jacy¶ zużyci, nie to
co K ...(503423) Apr 26, @ 18:57:18
krzysztofCz: Kamil... bo Dż±sik nie
wie co emeryci lubi±
najbardziej (i mog± ...(503423) Apr 26, @ 16:41:35
Tiur:
Na emeryturu mam
czteropunktowy plan.
1. Podróże,
2. Wedkar ...(503423) Apr 26, @ 00:02:06
dzas:
Na emeryturu mam
czteropunktowy plan.
1. Podróże,
2. Wedkar ...(503423) Apr 24, @ 21:24:03
mario_z:
Na emeryturu mam
czteropunktowy plan.
1. Podróże,
2. Wedkar ...(503423) Apr 21, @ 18:55:22
krzysztofCz: Podoba mi się Twój
plan w punkcie (3)
:hihi ...(503423) Apr 04, @ 12:47:07
lecek:
Na emeryturu mam
czteropunktowy plan.
1. Podróże,
2. Wedkar ...(503423) Apr 03, @ 19:46:58
krzysztofCz: Tylko nie miej
złudzeń, że na
emeryturze będziesz
miał więcej cza ...(503423) Apr 03, @ 15:57:03
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
Czy karp rozmnaża się w Polsce?
Opublikował 05-02-2003 o godz. 08:00:00 Zespół Redakcyjny |
Kajko napisał Kriss zapytał:
„Czy możliwe jest wytarcie się karpia w warunkach naturalnych, nie kontrolowanych, np. w zbiorniku typowo wędkarskim (mocno zaro¶nięty staw z płyciznami i kożuchem rzęsy wodnej)? Kilka lat temu w mojej rodzinnej wsi kilku zapaleńców wzięło od PGR staw w dzierżawę, zarybili go m.in. karpiem. Na drugi rok stwierdzili spor± ilo¶ć kroczka dłoniaka i mniejszego narybku karpiowego mimo tego, że akwen zarybiany był karpiem dorosłym.”
Kajko:
PrzeprowadĽmy małe ¶ledztwo. Paru zapaleńców wpuszcza do stawu karpie i po roku stwierdzaj±, że w stawie tym mieszka sobie kroczek dłoniak i narybek karpia. Założywszy, że jakim¶ cudem póĽna wiosna była bardzo ciepła, temperatura wody w maju, czerwcu nie spadała poniżej 18-20 stopni Celsjusza a samice miały około 3 - 4 lat (samce dojrzewaj± około roku wcze¶niej, choć w warunkach cieplarnianych nawet w ci±gu roku), za¶ dno z kolei przypominało zalan± ł±kę (naturalnie karpie wycieraj± się na terenach zalewowych), to... chociaż to niemożliwe, znalazł się w tym stawie narybek karpia.
To sk±d, ja się pytam, wzięły się tam dłoniaki???
Wniosek: najprawdopodobniej jest to wynik tarła umysłów tych zapaleńców, którzy co¶ tam w trakcie dopu¶cili, albo kto¶ im dopu¶cił. Teraz tylko czekać, jak zaczn± się na polach pojawiać piktogramy.
A tak poważnie - karp nie wyciera się w Polsce w warunkach naturalnych; nikt tego nie stwierdził i nie s±dzę, żeby co¶ się mogło tu zmienić. Chodz±, co prawda, pogłoski, jakoby sazany folgowały sobie i figlowały w naszych rzekach. Pod tym jednak się nie podpisuję. A sprawę wyja¶nia prosty fakt: otóż karp potrzebuje do wylęgu ok. 100 stopniodni, czyli stu dni o odpowiedniej temperaturze. W naszym błogim kraju jest to raczej niemożliwe.
|
| |
|
| Komentarze są własnością ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść. |
|
|
Komentowanie niedozwolone dla anonimowego użytkownika, proszę się zarejestrować |
|
Re: Czy karp rozmnaża się w Polsce? (Wynik: 1) przez Esox dnia 05-02-2003 o godz. 10:02:54 (Informacje o użytkowniku | Wyślij wiadomość) | Powiem Kajko, że z tymi piktogramami lewitujesz w takim obszarze abstrakcji, do którego ciężko się dostać bez jakiej¶ katapulty w postaci smacznego browarku... :) |
Re: Czy karp rozmnaża się w Polsce? (Wynik: 1) przez Sazan dnia 05-02-2003 o godz. 10:13:22 (Informacje o użytkowniku | Wyślij wiadomość) http://www.sazan.com.pl | Nie przesadzaj, Esox! Może być dużo lepiej! :) Jeżeli tylko w komórkach (telefonicznych) pewnych młodych ludzi będzie odpowiednia ilo¶ć obrazków zamiast znaków interpunkcyjnych i dużych liter, kto wie, kto wie? Przed piktogramami może być jeszcze wielka przyszło¶ć! Historia lubi czasem zataczać bardzo wielkie koło! :)))
|
]
Re: Czy karp rozmnaża się w Polsce? (Wynik: 1) przez sacha dnia 05-02-2003 o godz. 10:21:10 (Informacje o użytkowniku | Wyślij wiadomość) | Byloby to bardzo duze kolo. Ponoc Nokia juz bada jaskinie w poludniowej Francji i kopiuje malunki. |
]
|
|
Re: Czy karp rozmnaża się w Polsce? (Wynik: 1) przez sacha dnia 05-02-2003 o godz. 10:17:22 (Informacje o użytkowniku | Wyślij wiadomość) | Kajko,czy to znaczy ze te sazany i lustrzenie plywajace po duzych rzekach to efekt zarybien i ucieczek z hodowli a nie rybiego bara-bara? W Kanadzie(prowincja Ontario)gdzie klimat jest troche zblizony tego chwastu plywa na gesto a nikt tym nie zarybia,malo tego zlowione wyrzuca sie w krzaki,a lowi sie kilkunasto kilogramowe jak i takie nieduze 1-3kg.Oni sobie zarybili ale jakies 30-40 lat temu i nie moga sie tego pozbyc. |
|
|
Re: Czy karp rozmnaża się w Polsce? (Wynik: 1) przez Sazan dnia 05-02-2003 o godz. 10:21:56 (Informacje o użytkowniku | Wyślij wiadomość) http://www.sazan.com.pl | W moim stawku corocznie widzę usilne próby czynione przez karpie w kierunku tarła. Kroczków nigdy jednak nie stwierdziłem :) Jaj powiedział mi kiedy¶, że one uprawiaj± petting... Po wyja¶nieniach Kajki przyjdzie mi się z tym zgodzić :)
|
]
]
]
|
|
Re: Czy karp rozmnaża się w Polsce? (Wynik: 1) przez maro (mj1.mj1@interia.pl) dnia 05-02-2003 o godz. 12:36:15 (Informacje o użytkowniku | Wyślij wiadomość) | Panowie! No i karp stał mi się bliższy... :) W końcu reaguje tak jak człowiek. Wiadomo... W zimnej wodzie sie kurczy i już! :-) |
|
|
Re: Czy karp rozmnaża się w Polsce? (Wynik: 1) przez DENTEX dnia 06-02-2003 o godz. 12:25:42 (Informacje o użytkowniku | Wyślij wiadomość) http://www.uleona.com http://www.adriatykfishing.pl/ | Evolucja jest proces dlugii i nibi duzo lat musi uplinac ze bi sie cosz w biologi, zahovaniu gatonkow zmienilo. Jednak, jak szibko czowiek swim postempowaniem zmienia szrodowisko kowo siebie, moze i natura w nieco inim tempiem ale jednak dokonuje szibciej pewnich zmiean i postepowan. Naprziklad u nas w winiku zbit intesiwnej eksploatacji kutrami niekture gatunki ryb zaczele sie wczesniej trzec (mlodsze, krutsze, lzejsze). Jest wielu inich przikladow tez. Tak ze moze i karpie sie zaczele trzec. U mnie w labaratorium jak bi tylko liczil na stopnio dni nigdy bym nic nie witarl. Czasami nawet (co wchodzi w domene SF) niektore skladniki pokarmowe moga bic bodziec inpulsowi do produkcji hormonow gonadotropowich ktore sa odpowiedzialne za rozwuj komurek rozrodczich. Oprucz tego kazdi zywi organiz dorzi do reprodukcji jezeli sa jakesz przeszkodi to ich omija lub przeskakuje (natura w tym stara si ezawsze pomagac). Moze jednak karpie sie tra w Polsce jusz samodzielnie tak jak w jeziorze znanim mi (w Bosni) gdzie sie tra dwa razi w roku w maju i koniec wrzesznia. |
Re: Czy karp rozmnaża się w Polsce? (Wynik: 1) przez kajko (paprosz@wp.pl) dnia 07-02-2003 o godz. 11:40:27 (Informacje o użytkowniku | Wyślij wiadomość) | Dziękuję za twoje odpowiedzi i z całym szacunkiem do twojej wiedzy pozwolę sie w paru kwestiach nie zgodzić. 1. Ewolucja w ¶rodowisku naturalnym przebiega mniej więcej w tym samym tempie i niektórych żeczy nie da sie po prostu przeskoczyć. Myslę, że za 1000 lat kobiety nie będ± w ci±ży np 6 miesiecy żeby szybciej wrócic do pracy. 2.Przykład odłowów jaki podałe¶ obił mi sie o uszy i myslałem podobnie, ale zostałem sprowadzony na ziemię. Żywe organizmy to nie roboty wszystkie w tym samym momencie sie nie rozmnażaja i nie psuj± czę¶ć populacji w tym wypadku pewien procent osobników młodszych trze się nieco predzej a starsze po prostu nie miały na to czasu bo były odławiane. Jak miałem 16 lat też chciałem sie trzeć parę razy dziennie, teraz jak przyszedł najwyższy czas na prokreację moje wyniki oscyluja w okolicach jednego tarła dziennie :-). (jak nie konam ze zmęczenia) 3.Na studiach tez nie czekali¶my specjalnie na stopniodni tylko nieco wspomagali¶my hormonami biedne rybki. A chyba nie s±dzisz, ze kto¶ dosypuje je do wód otwartych w celu rozmnażania karpi. 4. Co do specyficznych działań niektórych składników pokarmowych zgadzam sie w 100%. Ponoc jedz±ć duże ilo¶ci ryb jest większe prawdopodobieństwo poczęcia chłopca :-). 5.Zgadzam sie, ze natura lubi pomagac i przeskakiwać problemy ale bieże bardzo długi do tego rozbieg a w tej sprawie myslę, ze dopiero biegnie. 6.Wierzę ze w Bo¶ni takie cuda juz sie dziej±, ale zgodzisz się , że klimat nie ten sam.
Pozdrawiam i oczekuje riposty :-) |
]
Re: Czy karp rozmnaża się w Polsce? (Wynik: 0) przez Anonim dnia 07-02-2003 o godz. 14:12:09 | Kajtko, nie zdziwi mnie jak sie zaczna trzec karpie w Polsce ale jak srodowisko naukowe w polsce uwaza ze do tego nie moze dojsc to sie zgadzam dopuky ktosz czego nie opublikuje. Poniewaz tez troche publikuje nauczile sie bic ostrozni w czitaniu prac naukowich i winikow. Nie moge teras na sziroko bo nie ze otwoze puszki Pandory ale ja rozwale )))) to sie moze spodoba innim na tej stronie a ja po prostu nie mam czasu bo bim chcial wszistko udowodnic zaraz tablicamy wikresamy itp... Reprodukcja ryb jest tak szeroke i nie zbadane do konca zagadnienie ze nigdy z niczym nie mozesz bic calkiem pewien naoglandale sie duzo gonad cientich chistologicznie i w chodowach i wilengarniach zaobserwolale tyle ciekawich zeczy ze co niektore wchodza w domene sociologi. Na plec ryb i rozrod wliwa duzo zeczy. Znam gatunki co zmieniaja plec w srotku zycia itp tak ze mnie jusz nc nie zdziwy w rozrodzie No przeciez wiesz kiedy rybe decduja kiedy bendo lasky lub chlopci.... Ok fajnie bi sie bylo spotkac na skrzince piwa i biszmi pogadali Niedugo moze bende mial wyklad o chodowli tunczyka w sadzach w olsztynie jak bendziesz w poblizu wpadni Taki sam bende mial i w szczecinie
|
]
Re: Czy karp rozmnaża się w Polsce? (Wynik: 0) przez Anonim dnia 18-02-2003 o godz. 07:56:09 | DENTEX!!! To chyba ty pisałe¶ mimo, że wy¶wietlił się anonim :-) Jak będziesz w Polsce na wykładach to daj znać koniecznie. Czy w Olsztynie będziesz W IR¦? A w Szczecinie na AR? Daj znać. Pozdrawiam.
|
]
|
|
Re: Czy karp rozmnaża się w Polsce? (Wynik: 1) przez Docio (zbyszekstanisz@wp.pl) dnia 06-02-2003 o godz. 15:13:26 (Informacje o użytkowniku | Wyślij wiadomość) | Czasami warto przytrzymać co¶ co wydaje się oczywiste. Dla mie takim oczywistym faktem było wycieranie się karpia w niektórych polskich wodach. Kiedy¶ miałem notkę ministerialn± o przypuszczalnej wielko¶ci nowego narybku w kanałach konińskich. No cóż, skasowałem j± z dysku a teraz żaŁuję. Jestem jednak pewiem, że Kajko ma lepszy dostęp do dokumentów niż ja :) |
Re: Czy karp rozmnaża się w Polsce? (Wynik: 1) przez kajko (paprosz@wp.pl) dnia 07-02-2003 o godz. 11:47:14 (Informacje o użytkowniku | Wyślij wiadomość) | Witaj Docio! NIe rozpatrywałem kwestii kanałów konińskich gdyz nie s± to wody naturalne. A z tego co wiesz tam sa wody nieco cieplejsze, ale mimo wyższej temperatury. Co prawda nie czytam not z ministerstwa dotycz±cych życia płciowego karpi w kanałach konińskich ale nie słyszałem o tym procederze w tych wodach. Co nie znaczy że do czego¶ takiego tam nie doszło. |
]
Re: Czy karp rozmnaża się w Polsce? (Wynik: 1) przez Docio (zbyszekstanisz@wp.pl) dnia 07-02-2003 o godz. 12:30:40 (Informacje o użytkowniku | Wyślij wiadomość) | To było pismo tamtejszego Zarz±du Rybackiego do Ministerstwa. No cóż naturalne wody to nie s± ;) ale migracja jest możliwa.
Mimo wszystko bardzo mi się Twoje wypowiedzi podobaj± :))) i naprawdę trudno wymagać aby¶ wszystko wiedział. Chyba nie ma nikogo kto by wszystko wiedział. |
]
|
|
Re: Czy karp rozmnaża się w Polsce? (Wynik: 1) przez gismo dnia 08-02-2003 o godz. 00:51:27 (Informacje o użytkowniku | Wyślij wiadomość) http://www.bez-cisnien.neostrada.pl/ | Z pewno¶ci± nie posiadam tak bogatej wiedzy na temat karpi jak Kajko i pewnie nie bardzo bym wierzył w możliwo¶ć rozmnażania się tego gatunku w naszych wodach, ale moja rodzina ma 3 niewielkie stawy z karpiami i jak sami mi mówili, udało im się zaobserwować nawet kolejne etapy kopulacji i wychowu narybku. Oczywi¶cie ani trochę w to nie wierzyłem, toteż z olbrzymi± doz± sceptycyzmu jeĽdziłem tam kilkakrotnie na ryby, ale faktycznie kroczek w stawach był... Z pewno¶ci± nikt go tam nie wpu¶cił, chociażby dlatego, że owe stawy s± za małe jak na tak± ilo¶ć ryb, więc nie było sensu zarybiać tylko po to, by zapraszać znajomych na bezpłatne odłowy narybku... My¶lę, że skoro karpie przebywaj± w polskich wodach od bardzo bardzo dawna, to może w końcu zaczęły ulegać procesowi ewolucji i przystosowuj± się powoli do panuj±cych w naszych wodach warunków... |
|
|
Re: Czy karp rozmnaża się w Polsce? (Wynik: 1) przez Andrzej228 dnia 01-01-2007 o godz. 19:24:27 (Informacje o użytkowniku | Wyślij wiadomość) | Stary artykuł, ale neta nie miałem więc teraz dopiero czytam. Prowadziłem już z Sazanem tak± dyskusję na temat rozrodu karpia w naszych wodach, ale tak do końca się nie zgadali¶my. Moje zdanie na ten temat jest takie, jeżeli te zbiorniki to niewielkie stawy, większe oczka wodne, to jestem pewien w 100%, że karp się wytrze i jest z tego narybek (na własne oczy widzę jak w takim stawie -(przeciwpożarowy)-przybywa małych karpików). Tu popieram Gisma komentarz, słusznie zaobserwował że w stawach jest kroczek. |
|
|
Re: Czy karp rozmnaża się w Polsce? (Wynik: 1) przez kajko (paprosz@wp.pl) dnia 01-01-2007 o godz. 23:25:51 (Informacje o użytkowniku | Wyślij wiadomość) | Ha...! I cóż można dodać po tych paru latach...
Z jednej strony pytanie dotyczyło naturalnych zbiorników wodnych a zbiorniki p.poż. i stawy o których było wspomniane takimi nie s±. Prawda.?
Inna sprawa, mimo że nie czytałem ostatnio żadnych opracowań naukowych na ten temat jestem z zeznań zaufanych mi osób powoli przychylić sie do tezy, że s± w Polsce zbiorniki w których odbywa sie tarło karpia i że jest z tego tarła narybek. Niestety nie miałem "zgłoszenia" że takie rzeczy działy sie na zbiornikach naturalnych (!!!) i w wypadku tych jestem cały czas skłonny twierdzić, że karp może i tarło odbywa ale niestety wiele z tego nie wynika.
Zaznaczę jeszcze raz, że rozchodzi sie o zbiorniki naturalne czyli rzeki i jeziora czyli zbiorniki wodne powstałe bez ingerencji człowieka w przeciwieństwie do stawów, zbiorników p.poż., zbiorników retencyjnych i tym podobnych, które mimo naturalnego czesto wygladu posiadaja cechy, których nie posiadaj± zbiorniki naturalne (np. duże połacie płycizn, zmienny poziom wody itp).
...ale kto wie moze za pare lat np. 3. pojawia sie osobniki, któe umkna z takich sztucznych zbiorników ale na tyle przystosowane ewolucyjnie, że będ± w stanie rozmnazać się w naszych wodach naturalnych.
I niech Bóg Wszechmogacy chroni nas od takiej perspektywy... wierzcie mi moi mili, nawet wy zapaleni drodzy Karpiarze czy też jak wolicie drodzy Cyprynidzi (brzmi jak ze Star Treak'a)... |
Re: Czy karp rozmnaża się w Polsce? (Wynik: 1) przez Andrzej228 dnia 02-01-2007 o godz. 12:23:42 (Informacje o użytkowniku | Wyślij wiadomość) | Krótko mówi±c napisałem to co już stwierdzono i oby do takiego rozrodu nie dochodziło w naturalnych zbiornikach. |
]
|
|
|